Domů » Začínáme fotografovat dlouhou expozicí. 21 snadných kroků pro skvělý snímek.

Začínáme fotografovat dlouhou expozicí. 21 snadných kroků pro skvělý snímek.

Fototahák 16 Dlouhá expozice krok za krokemFotografie pořízené dlouhou expozicí mají své osobité kouzlo. Ukazují skutečnost tak, jak ji v reálu lidské vnímání nikdy nepozná. A získávají si stále víc příznivců.

  • Co znamená fotografovat dlouhým expozičním časem?

  • Jaké potřebujete vybavení?

  • Čemu věnovat pozornost při komponování snímku?
  • Jak určit správnou délku expozice?
  • Průvodce fotografováním dlouhou expozicíkrok za krokem
  • Jak si pro dlouhou expozici vybrat správný ND filtr?

Chcete-li si fototahák prohlížet bez připojení k internetu či zdarma stáhnout jako pdf,
použijte tlačítko dole na stránce.

Fototahák Dlouhá expozice krok za krokem – obsah e-knihyFototahák Dlouhá expozice krok za krokem – obsah e-knihy

     

Fotografování dlouhých expozic není složité. Krok po kroku vás naučím základy. A na vás bude, zda je chcete dále vlastní praxí rozvíjet.

Co je to dlouhá expozice?

Pojem samotný není nikterak závazně definovaný. Někdy se chápe coby expoziční čas dostatečně dlouhý na to, aby zachytil skutečnost způsobem, jakým ji nikdy neuvidí samotné lidské oko. Podle jiných definic je dlouhá expozice prostě jakýkoliv čas, který fotograf již není schopný bez rozmazání udržet z ruky.

Co MUSÍ být na fotografii pořízené dlouhou expozicí?

Jednak pohyb, který dlouhá expozice rozmázne. Když pohyb chybí, nikdo nepozná, že jde o dlouhou expozici. Pohybovat se mohou mraky po obloze, tekoucí voda, vlny a příboj, davy lidí, auta či lodě.


Druhak něco pevného, výrazného, statického a perfektně ostrého. Protože bez pevného a ostrého motivu dostanete jen více či méně mázlou fotografii. Pevným bodem může být stavba (kostel, zámek, hrad, dům), skalisko, kmen silného stromu... Objekt byměl být dostatečně výrazný a dobře umístěný kompozičně (zlatý řez, pravidlo třetin...).

Je dlouhá expozice všespásná?

Ne není. Z nudného snímku bez nápadu ani dlouhá expozice špičkovou fotografii neudělá. Dlouhou expozici lze připodobnit ke koření. Skvělé plátky panenky budou na pepři ještě mnohem lepší. Ale nijaký masový blaf můžete v pepři klidně vyválet dvakrát - a stejně z toho Michelinská hvězda nekouká.

Fotografické vybavení pro dlouhou expozici

Fotoaparát s objektivem. Lépe se pracuje s krátkými ohnisky, ale můžete využít i standardní objektiv či teleobjektiv.
Stabilní a pevný stativ, který se nezhroutí ani nechvěje při zatížení fotoaparátem.
Dálková spoušť - pozor, musí umět i delší expoziční časy. Například mnohé infraspouště víc než 30 s nedovolí.

ND filtry pro dlouhé expozice Gargáno, Itálie

Nejdůležitější fotografické filtry, které mají v dlouhé expozici za úkol zejména snížit (zadržet) množství světla, které projde skrz objektiv na čip fotoaparátu. Proto jim někteří fotografové familierně říkají filtry zdržovací. Správně je nazýváme neutrální šedé neboli ND filtry.

variabilní ND filtr

Speciální varianta šedého filtru s plynule měnitelnou tmavostí.

polarizační filtr

Z dalších filtrů se může hodit cirkulární polarizační (CPL) filtr ke zvýraznění mraků, nasycení barev a odstranění odlesků z vody. Polarizační filtr ubírá část z procházejícího světla, chová se tudíž i jako slaboučký ND filtr. Moderní CPL filtr ubírá kolem 1 EV.

Night Sky filtr

Pro večerní a noční fotografie má význam didymiový filtr (Night Sky filtr), který selektivně odfiltruje část světelného spektra , zejména vlnové délky kolem 580 nm (žlutá až oranžová barva). V praxi výrazně pomůže ubrat světelné znečištění. (Mimochodem, zajímavý je i za dne, například při fotografování krajiny v podzimních barvách).

     

Neutrální šedé filtry čili ND filtry.

Zcela zásadně rozhodují o výsledku vašeho fotografického snažení a není radno na nich šetřit. Takový „výhodný“ filtr obvykle dřív či později (ale spíš dřív) vyhodíte. A koupíte místo „výhodného“ raději „výborný“ filtr. Kdybyste to udělali rovnou, ušetříte nejen těch pár stovek za „výhodný“ filtr, ale také své nervy, čas a koneckonců i pořízené snímky mohly s výborným filtrem vypadat znatelně lépe.


Zámek Červená Lhota, fotografovaný dlouhou expozicííZámek Červená Lhota, fotografovaný dlouhou expozicíí - Zimní fotografie, pořízená s pomocí ND2000x VFFOTO. Sony A7, PC Nikkor 28/3,5, ISO 50, expoziční čas 83s.

Jak postupovat při fotografování dlouhou expozicí?

1) Nastavte si na fotoaparátu pevnou hodnotu ISO (vypněte Auto ISO). 
Ideálně na základní hodnotu danou výrobcem fotoaparátu, obvykle ISO 100 nebo 200. Pozor, nemusí to být nejnižší hodnota...moderní fotoaparáty dovolí nastavit i ISO nižší nežli základní (například 80 či 50) - obvykle ale za cenu zhoršení dynamického rozsahu snímače.

2) Nastavte režim priority clony (A, Av)

3) VYPNĚTE stabilizaci obrazu (VR, IS...), pokud ji váš fotoaparát či objektiv (případně obojí) má. Zapnutá stabilizace při fotografování ze stativu může být zdrojem neostrosti snímku.

4) Pokud máte zrcadlovku, zapněte předsklopení zrcátka. (Pohyb sklápěného zrcátka může rozklepat aparát. Se zapnutým předsklopením se tak stane pár vteřin před vlastní expozicí a chvění se stihne ustálit.)

5) Zvolte si kompozici snímku. Je šikovné zkusit kompozici se zapnutým zadním displejem a aparátem v ruce, můžete jím volně pohybovat a vybrat nejlepší záběr.



6) Ve vybrané poloze upevnit fotaparát na stativ. Pokud používáte objektiv s proměnlivým ohniskem (ZOOM), nastavte si i požadované ohnisko.



7) Zaostřete na hlavní objekt snímku. Buď manuálně nebo s pomocí automatického ostření. Automatické ostření po zaostření VYPNĚTE!

8) Zvolte a nastavte clonu. Na jakou hodnotu? Nemělo by to být nejnižší clonové číslo (kresba objektivu není optimální) ale ani příliš vysoké (ostrost klesá vlivem difrakce). Neznáte-li ideální hodnotu přesně pro váš objektiv (tzv. "zlaté oko objektivu"), vyberte clonu 8 nebo 11.

9) Vyfoťte kontrolní snímek BEZ ND filtru.

10) Zkontrolujte si ostrost v místě zaostření. Nejlépe prohlédnutím náhledu na displeji při 100% (neboli 1:1) zvětšení.

Doubrava - trojkombinace Night Sky filtr VFFOTO GS 77 mm + ND16x VFFOTO GS + CPL PSIII VFFOTO  nastavený na maximální účinek.11) Podívejte se na expoziční čas v EXIF datech. 
Zjištěný čas snímku VYNÁSOBTE ND faktorem filtru (to je ono označení z obruby filtru... např. 2000x).
Příklad: Čas kontrolního snímku bez filtru 1/800, filtr ND 64x: 1/800 (0,00125) x 64 = 0,08 s neboli 1/12,5 s. Čemuž je nejblíž v nastavení čas 1/10 s…
Pokud se vám nechce počítat čas z hlavy, použijte buď mobilní aplikace nebo tabulku prodloužení času s ND filtry.

12) Doporučuji vypočtený čas pro snímek s filtrem navýšit o zhruba 10-15 %.
Proč? Protože množství světla, které zachytí snímač, neroste s časem zcela lineárně. A při dlouhé expozici už to může být poznat. (Mimochodem, klasický kinofilm se u dlouhých časů choval podobně.)

13 Nastavte na fotoaparátu manuální režim (M)

14) Zkontrolujte si, zda i v manuálním režimu máte nastavenou stejnou hodnotu clony jako předtím při snímku bez filtru. Pokud ne, nastavte ji.

15) Nastavte čas na hodnotu, vypočtenou pro snímek s filtrem (viz kroky 9 a 10). 
Většina fotoaparátů nedovolí nastavit přímo čas delší než 30 s. Pokud potřebujete čas delší, použijte dálkovou spoušť (kabelovou nebo rádiovou) a na fotoaparátu zvolte čas „Bulb“.

16) Doporučuji zapnout redukci šumu pro dlouhé expozice („Long Exposure Noise Reduction“). Po samotné expozici bude fotoaparát ještě stejně dlouhou dobu snímek zpracovávat, což je zdlouhavé. Zato nebudete muset šum řešit v postprodukci.

17) Nasaďte ND filtr.
Výhodu mají uživatelé magnetických filtrů, které stačí jen přiložit ke konci objektivu.
Klasické filtry vyžadují mnohem větší opatrnost při šroubování na objektiv. Pozor, ať si nepohnete s ostřícím prstencem objektivu (rozhodili byste ostření).

Doubrava - jak se testovaly filtry.18) Nasaďte na objektiv sluneční clonu (brání pronikání nežádoucího světla do objektivu), zmírní odlesky a zlepší kontrast snímku.

19) Zakryjte u zrcadlovky optický hledáček krytkou.
Pokud to neuděláte, parazitní světlo jím může proniknout odzadu až na snímací čip a snímek znehodnotit. Obzvlášť na tento neduh trpí zrcadlovky Nikon (ale nejen ty).

20) Exponujte snímek S FILTREM

21) Pořízený snímek zkontrolujte na displeji. Zejména na správnou expozici (s pomocí histogramu) a ostrost.

A to je vše :-)

Chcete vědět ještě mnohem víc o vybavení, postupech, záludnostech i vychytávkách kolem dlouhých expozic?

Fototahák 16 Dlouhá expozice krok za krokem stáhněte si fototahák: Dlouhá expozice krok za krokem jako pdf
(menší soubor, nižší rozlišení, 192 DPI, 10 MB)

Fototahák 16 Dlouhá expozice krok za krokem stáhněte si fototahák: Dlouhá expozice krok za krokem jako pdf
(tiskové rozlišení, 300 DPI, 22 MB)

     

Přeji trpělivé a krátké čekání při vašich dlouhých expozicích ;-)

Jiří Skořepa

     

     

zpět na přehled všech článků

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace