Domů » Kde jsou limity variabilních ND filtrů pro fotografování.

Kde jsou limity variabilních ND filtrů pro fotografování.

V diskuzních skupinách se často a se železnou pravidelností opakují dotazy na variabilní ND filtry neboli šedé filtry s proměnlivou denzitou.

Důvod je jasný: Lákavá představa koupit jediný ND filtr a mít vystaráno. Nemuset nosit sklíček víc, otravně je přehazovat na objektivu a navíc jestě ušetřit nemalé peníze, protoze kvalitní ND filtry rozhodně nejsou levné.
Jenže ono to tak jednoduše nejde!

Proč?

Podívejme se nejprve na princip funkce variabilního filtru.

Změna denzity se děje díky kombinaci dvou spojených polarizačních filtrů, z nichž ten na vnější straně (směrem vpřed od fotografa) je lineární, druhý, který je blíže k objektivu a šroubuje se do filtrového závitu, je cirkulární

ND faktor bývá obvykle v rozsahu ND2x-ND400x, pri maximálním účinku by tedy měl nabídnout prodloužení času o zhruba 8 EV.

Bída variabilního filtru spočívá v nectnostech polarizačních filtrů, z nichž je složený. Konkrétně jde o nestejnoměrnou polarizaci oblohy a závislost na ohniskové vzdálenosti použitého objektivu.

Nestejnoměrný účinek se projeví nehezkými a nápadnými tmavšími partiemi ve snímku, kterých se nejde nikterak zbavit. A to nejen při natočení do polohy maximálního účinku, nýbrž i v nastavení daleko slabším.

Porovnával jsem variabilní ND filtr 2-400x lepší střední třídy Phottix VND-MC s klasickým ND64x filtrem. S tím, že variabilní byl nastavený na stejnou denzitu jako klasický. Výsledek?
Variabilní filtr byl nepoužitelný nejen v tomto, ale v podstatě při jakémkoliv nastavení, nestejnoměrné ztmavení se nikterak nedalo vyladit.

Vlevo VFFOTO GS ND64x, vpravo Phottix VND-MC

Vlevo VFFOTO GS ND64x, vpravo Phottix VND-MC
Nafialovělý odstín oblohy a sněhu není důsledkem umělé inteligence nýbrž přirozené blbosti fotografa - WB nastavené na denní světlo ale zapomněl jsem na posun jemného vyvážení bílé směrem k purpurové. A na místě neřešil, protože WB se dá z rawu kompletně řešit až v PC. Zde nicméně dávám v zájmu objektivity neupravený jpg. Stejnou chybou jsou zatíženy všechny testovací snímky, tedy s VFFOTO ND64x i s Phottix MC variable.

Několik snímků z testování:

SoupeřiSoupeři - VFFOTO ND64x versus Variable Phottix MC filtry

Phottix MC variabilní filtr v akciPhottix MC variabilní filtr v akci

VFFOTO GS ND64x v akciVFFOTO GS ND64x v akci

Závěr?
S přivřenýma očima lze variabilní filtr tolerovat pro natáčení videa ( čímž nemyslím 4k). Dík menším nárokům na rozlišení a pohybu se leccos schová a pokud se nepoužije široké ohnisko, pak budiž...

Pro portrétní fotografii lze kvalitní (a znovu zdůrazňuji: KVALITNÍ) variabilní ND filtr namísto slabších ND filtrů klidně doporučit - s dvěma omezeními:
-Neměl by mít větší rozsah ztmavení nežli zhruba 5 EV (ND32x)
-Nebrat jej pro široká ohniska (24 mm je asi nejkratší možné ohnisko)

V krajinářské fotografii, kde se používají jak silné ND filtry, tak široká ohniska, variabilní ND filtry vhodné nejsou a nejspíš nikdy nebudou...

Tak přeji krásné portrétní snímky s variabilním či tradičními ND filtry a fotografie krajiny se silnými tradičními (nevariabilními) ND filtry...

Jiří Skořepa

Mohlo by vás zajímat - související články:

Jak si vybrat ND filtr

ND filtry pro portrétní a módní fotografii

Jak si budovat sestavu ND filtrů?

Jak na praktické fotografování se silnými ND filtry

ND filtr 2000x VFFOTO – pan Silnější

Rozdíl účinku ND1000x proti ND2000x

Lze variabilní ND filtr využít k fotografování vody?

Jak se správně starat o filtry?

     

zpět na přehled všech článků

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace