Domů » Fotografujeme krajinu, památky
 a město ve zlaté
 i modré hodince - fototahák online i ke stažení zdarma

Fotografujeme krajinu, památky
 a město ve zlaté
 i modré hodince - fototahák online i ke stažení zdarma

Fototahák 20 - Fotografujeme krajinu, památky a město ve zlaté i modré hodinceCo se dozvíte v tomto Fototaháku?

  • Proč je zlatá a modrá hodinka tak zajímavá pro fotografy? 

  • Kdy „zlatá“ a „modrá“ hodinka začíná a končí?
  • 
Jak nastavit fotoaparát pro fotografování ve zlaté i modré hodince?
  • 
Kde fotografovat a nač si dát pozor?

Chcete-li si fototahák prohlížet offline či stáhnout jako pdf, použijte tlačítko dole na stránce.

Co je zlatá a modrá hodinka?

Nejlepší čas, kdy můžete fotografovat v opravdu dobrém světle, nastává o„modré“ a „zlaté“ hodince, buď ráno, před a po východu slunce, nebo navečer. 


Modrá hodinka začíná asi 30–40 minut před východem slunce a končí když se slunce vyhoupne nad obzor.

Zlatá hodinka po východu slunce je o něco delší a trvá zhruba oněch 60 minut. 
Večer, v čase kolem západu slunce, je pořadí „zlatá“–„modrá“ opačné.


     

Ranní fotografování


Mattinata, Gargano, Itálie
Světlo svítání je namodralé, při troše štěstí se k němu přidá i růžová obloha. Barvy vychází chladnější, jemné a pastelové. 
Nad východním obzorem se mohou ukázat červánky. Nejspíš se jich dočkáte při hojnější vysoké a střední oblačnosti. Krásně červené budou, opět, zejména na počátku modré hodinky. S blížícím se východem slunce oranžoví, žloutnou a bělají. 
Růžové oblohy se dočkáte jenom někdy při bezoblačném nebi.

Růžový Venušin pás se ukáže spíše na konci modré hodinky, obvykle, ale nejen nad západním obzorem. Trvá jen chvilku, poté obloha světlá a zároveň bledne. 
Dostanete-li něco výrazného do popředí (rostlinu, kámen, stavbu, …) a červánky nebo Venušin pás jako pozadí, máte dobrou šanci na zajímavý snímek.

Jen pamatujte, že z popředí bude často velmi tmavá až černá silueta. Což nemusí vadit.


Siluetu byste, u nepříliš vzdálených motivů, mohli prokreslit decentním přiblýsknutím bleskem ale obvykle to nevypadá moc přirozeně. Osobně většinou dávám přednost tmavé siluetě.


Jakmile se slunce vyhoupne nad obzor, vyniknou dlouhé a výrazné stíny. Světlo zezlátne, je červenavě oranžové a krásně kreslí. V bočním světle nebo po světle získáte nádherné teplé barvy. 
Nebojte se ani protisvětla, jen slunce přitom držte buď mimo záběr nebo jej nechte pouze částečně prosvítat zpoza hlavního objektu v popředí.

Jak slunce vystoupá výš, stíny se zkrátí, světlo zbělá a už nekreslí.


Pozor! Pokud slunce vychází za vysokým kopcem či hřebenem a vy čekáte vúdolí, bude zlatá hodinka buď kratší, nebo se jí nemusíte dočkat vůbec. Než světlo po svazích sleze až k vám, bude už bílé, s krátkými stíny a nedobře kreslící.


Ranních snímků je všeobecně daleko méně než z jiné denní doby. Vstávat dotmy a vyrážet ven před svítáním jsou zkrátka ochotni jen opravdoví fotonadšenci. Ale věřte mi, stojí to za to!

Rynartice, pohled z Křížového vrchu bez filtru

     

Podvečerní fotografování


Krajinářské či městské fotografování na sklonku dne v době před a po západu slunce má své osobité kouzlo. Zhruba půldruhé hodiny před západem slunce začíná světlo zlátnout. Stíny se protahují, struktury zvýrazňují. Světlo je měkké, nazlátlé a krásně kreslí.


Ne nadarmo je „zlatá hodinka“ („golden hour“) před západem slunce a„modrá hodinka“ („blue hour“) mezi západem slunce a úplným setměním ufotografů jednou z nejoblíbenějších částí dne.


Úplně nejkrásnější podvečerní světlo bývá za nestálého počasí. Když sestřídají dešťové přeháňky s chvílemi slunce. Když na konci dne škvírou ztmavých mračen vykoukne to nejžlutější a nejoranžovější slunce a zalije krajinu nadpozemským světlem.

Pak stačí už jen mačkat spoušť.


Škoda, že tohle světlo potkáte opravdu zřídka. 
Mnohem častěji dopadnete tak, že slunce před večerem zapadne do mraků, světlo nijaké a fotoaparát ani nestálo za to vyndávat. Inu, není každý den posvícení.


I tak je dobré domů nespěchat. Někdy se obloha krásně vybarví teprve tehdy, když už je slunce dobrých pár desítek minut schované pod obzorem. Největší šanci máte při vysoké oblačnosti, obzvlášť pokud zároveň chybí nízká a střední.
Takže vydržte po západu slunce ještě chvíli.

Runde, Norsko

     

Jak nastavit fotoaparát?


Ostření je dobré řešit manuálně


V nižší úrovni okolního světla před východem či po západu slunce může mít automatické ostření problémy. Bude ostřit dlouho nebo se vůbec „nechytí“.

I vpřípadě, že fotoaparát hlásí zaostřeno, nemusí tomu tak v reálu být. Což, ke své škodě, poznáte až doma při velkém rozlišení na monitoru. 
Jistější je přepnout na manuální ostření a ostřit podle živého náhledu nadispleji, ideálně s co největším přiblížením.

Jako místo ostření si vyberte nějakou kontrastnější hranu (střecha budovy, les nebo hora na horizontu). Nejlépe jde ostřit na tenké a kontrastní předměty. Já si vybírám různé stožáry elektrického vedení (tedy ne že bych si je v krajině přál) nebo, u budov, třeba rámy oken či drát hromosvodu.


Je-li displej příliš tmavý, můžete zkusit (dočasně, jen pro zaostření) nastavit korekci expozice do plusu, případně výrazně zvýšit ISO. Po zaostření nezapomeňte hodnoty vrátit na původní nastavení.

Vyvážení bílé

Vyžaduje trochu experimentování, protože nic, v životě ani ve fotografování, není úplně jednoduché.


Automatické vyvážení bílé nemusí, při nižší úrovni osvětlení ráno či navečer, dávat nejlepší výsledky. Prostě, při expozičním času dlouhém 10 či 20 s, je už pro správnou funkci AWB světlo příliš slabé. Pak je na místě vyzkoušet ruční nastavení.


Západ slunce mívá barevnou teplotu okolo 3000–4000 K, což je rozdíl oproti běžnému slunečnímu světlu v poledne, s hodnotou 5000-6000 K. Je to tím, že modrou složku slunečního světla nejvíc pohlcují jemné částice, rozptýlené v ovzduší. Ráno a navečer je slunce nízko, jeho světlo tedy prochází atmosférou po výrazně delší dráze (nebo, jinak řečeno, silnější vrstvou). Modrá část spektra je víc pohlcena, k nám se dostává větší podíl teplejších odstínů a proto se západ slunce jeví oranžový až červený.


Při přímém fotografování zapadajícího slunce asi fajn, mozek si řekne, žetakhle červeně přece romantické západy slunce mají vypadat.
 Pokud ovšem fotíme při podvečerním bočním světle nebo po světle, může být barva teple nasvětlených objektů až citelně nepřirozená. (A to ji ještě případně mohou posunout použité filtry.)


Pro přirozenější a méně teplé barvy stačí nastavit vyvážení bílé na hodnotu 5000 K či 5200 K. Fotoaparát pak koriguje teplejší odstíny tím, že posiluje studenější, namodralé tóny. Obvykle je výsledek vyhovující, jemné odchylky se doladí v editoru.

Anissaras, Kréta

Nedisponuje-li váš fotoaparát nastavením barevné teploty v Kelvinech, zbývá ještě možnost využít přednastavených voleb.


Předvolba „mráček“, určená pro oblačné či zamlžené dny, počítá s barevnou teplotou asi 6000K. Obloha bez přímého slunce má víc modré složky světla, což aparát u snímku koriguje přidáním teplých barev.


„Stín“ se chová podobně, ale s teplotou 7000K (do stínu se přímé sluneční světlo vůbec nedostane, zato je v něm nadbytek chladně modrého světla zoblohy) aparát do snímku teplé tóny přidá výrazněji.


U předvolby denní světlo („sluníčko“) se počítá s barevnou teplotou kolem 5200 K (což je o trochu studenější než denní světlo za poledne) a aparát, pro přirozený vzhled snímku, naopak trochu posiluje modré, studenější odstíny.


Předvolba „blesk“ by měla odpovídat dennímu světlu, asi 6000 K, s lehkým posílením teplejších odstínů.


Aby to nebylo tak snadné, barva světla se na konci dne celkem rychle mění. Od velmi teplých odstínů v době, kdy se slunce blíží k obzoru přejde během krátké doby ke studeným barvám soumraku. Při delších expozicích (několikaminutových) je i toto dobré mít na paměti.

„Chybné“ vyvážení bílé


Hrad Kámen, PelhřimovskoJestliže chcete zvýraznit náladu scény, můžete, s pomocí nekorektního vyvážení bílé, záměrně změnit barevné vyznění snímku. Když nastavíte vyvážení bílé někam mezi 2700 K (odpovídá zhruba symbolu „žárovka“ v předvolbách) až 4200 K (odpovídá zhruba symbolu „zářivka“ v předvolbách), bude aparát přidávat namodralý nádech, který ve fotografii posílí dojem chladu.
Naopak, ve scéně s příliš bílým světlem, vykouzlíte náladu blízkou „zlaté hodince“ posunem barevné teploty někam mezi 7000 až 10000 K („oblačno“ nebo „stín“). Aparát, v očekávání nadbytku modrého světla, přidá výraznější podíl červenooranžové.

Správná expozice a jak ji určit


Většina fotoaparátů neumí změřit v režimu priority clony delší expoziční čas než 30 s. Pro dlouhé expozice je tedy třeba přepnout do manuálního režimu adélku expozice nastavit ručně. Ale jakou délku expozice?


Jednou z možností, jak expoziční čas zjistit, je odclonit objektiv. Což obvykle na změření expozice v režimu priority clony („A“) stačí, protože čas se dostane pod 30 s. Pak přepněte na manuální režim („M“), znovu postupně přivírejte clonu a přitom v duchu počítejte. Přivření clony o jedno clonové číslo ( v řadě 2-2,8-4-5,6-8-11-16-22, …) znamená vždy prodloužení času na dvojnásobek.


Druhou možností je zvednout ISO. Natolik, až se expoziční čas dostane pod 30 s a fotoaparát jej dokáže v režimu priority clony („A“) změřit. Chcete ovšem fotit na nízké ISO (vyšší kvalita snímku bez nežádoucího šumu), proto ISO snižujte a opět v duchu počítejte. Každé zmenšení hodnoty ISO napolovinu znamená vždy prodloužení času na dvojnásobek.


Nemusíte být ultra přesní, při několikaminutových expozicích už odchylka v čase o 10 či 20 s nehraje velkou roli.

A vězte, že v modré hodince po západu slunce světla opravdu rychle ubývá. Při dlouhé expozici s tím počítejte. 
Pozor u nasvícených objektů či pouličních lamp. Tyto zdroje světla jsou natolik kontrastní, že se v nich alespoň bodovým přepalům v podstatě nelze vyhnout. Částečně si pomůžete fotografováním za brzkého soumraku, kdy je ještě dost světla a celkový kontrast menší. Když jde o jediný zdroj světla, lze si také pomoci i tak, že jej po část expozičního času zakryjete vhodnou maskou (pomůže i prst), drženou co nejblíž přední čočce objektivu.

bez Yellow True Sky (YTS) filtru

     

Něco výrazného jako hlavní motiv


Večerní světlo a mraky na obloze použijte jako kulisu, jež dá hlavnímu motivu vyniknout. Ať už jde o stavbu, kopec, solitérní strom v krajině nebo jen skupinku balvanů. Můžete využít zajímavé tmavé siluety v protisvětle, stejně jako barev v dopadajícím, nebo zvýraznění struktur v bočním světle.


Stativ


Modrá hodinka u Panské skályUdržet delší časy z ruky bývá dost těžké a často nemožné, dobrý stativ je nutností. Vyhoví dostatečně pevný a s dobrou nosností i tuhostí. Takže zapomeňte napoloplastové obludky z marketů, přidávané jako bonus knákupu čiinzerované coby výhodná cenová nabídka. Ke cti přijde něco stabilního.


Podrobněji se o výběru stativu dočtete v samostatném fototaháku č. 9.

Důležité připomenutí: Máte-li stabilizovaný objektiv či stabilizaci v těle fotoaparátu, při fotografování zestativu je vypněte (Jinak riskujete neostré snímky).

Dálková spoušť


Je téměř nezbytností. Nejde jen o exponování bez roztřesení aparátu. Mnoho dnešních digitálních fotoaparátů umí exponovat v režimu priority clony nejdelším časem 30sekund. Víc jen v manuálním módu a jen při použití kabelové spouště. V modré hodince občas potřebujete dost dlouhé expoziční časy.


Podrobněji se o typech a výběru dálkové spouště v pdf verzi tohoto fototaháku (e-book ke stažení).

Fotografické filtry pro fotografování ráno a navečer


Při fotografování krajiny či města ráno a navečer je vhodné mít s sebou několik typů fotografických filtrů.


  • UV filtr jako mechanickou ochranu přední čočky objektivu.

  • Polarizační filtr pro zvýraznění oblaků, odstranění odlesků z vody a nasycení barev.
  • ND filtry pro prodloužení expozičního času.

  • Night Sky filtr pro zajímavé podání barev.
  • Přechodové filtry ke zmírnění kontrastu scény, typicky mezi světlou oblohou a tmavou krajinou pod ní.


Filtry lze volit buď klasické šroubovací (tenké, skladné, zdržují při šroubování na objektiv), magnetické filtry (jednoduchá manipulace bez šroubování, vyšší rámeček) nebo ploché systémové filtry do držáku (vyžadují speciální držák, nejsou příliš skladné).


Při použití filtrů, zejména na širokoúhlých objektivech s krátkou ohniskovou vzdáleností, je třeba dávat pozor na vinětaci rámečku. 


Objektiv s krátkým ohniskem (zhruba méně než 16–17mm ohniska na fullframe a přiměřeně kratší na aps-c) má tak široký záběr, že už může vykreslit v záběru i obrubu filtru jako tmavé rohy. Proto je lepší používat na tyto objektivy polarizační filtr s tenkým („slim“, „ultra-slim“) rámečkem.


Relativně bezproblémové z hlediska vinětaci je používání klasických tenkých šroubovacích filtrů od 16–17 mm výše (ff). U filtrů s magnetickým uchycením od 20 mm výše v případě jednoho filtru (je třeba počítat navíc s tloušťkou magnetického adaptéru), při dvou filtrech na sobě od 24 mm výše.

Dunajovické kopce

     

ND filtry a dlouhé expozice ráno a navečer


I při nižší úrovni osvětlení, základním ISO a přicloněném objektivu, vám může expoziční čas vycházet kratší, než si přejete. Pak je vhodné použít ND filtr.


ND (Neutral Density) filtr je šedý filtr, v ideálním případě bez jakéhokoli barevného odstínu. Slouží k omezení množství světla procházejícího do objektivu, tedy redukuje průchod světla všech vlnových délek a barev.


Podstatná je síla ND filtru, kterou vyjadřuje ND faktor. Například označení filtru ND 8x znamená, že skrz něj projde do objektivu 8x méně světla nežli bez nasazeného filtru.


Pro fotografování na konci dne je ideální mít několik ND filtrů různé hustoty. Pokud si plánujete ND filtry teprve pořizovat, osobně za dobrou kombinaci pro začátek pokládám dvojici ND 64x (-6EV) a ND 2000x (-11EV). S těmito dvěma filtry se dá zvládnout fotografování většiny krajinářských dlouhých expozic.


Tmavší ND 2000x filtr využijete při silnějším světle po východu a před západem slunce. Brzy ráno, před východem slunce, a později navečer, po západu slunce, ke slovu přijdou slabší filtry.

ND 64x či ještě slabší ND 16x nebo ND 8x. 
Relativně světlé ND16x (-4 EV) a ND 8x (-3 EV) filtry se hodí kfotografování přislabším světle v „modré“ hodince. Běžné krajinářské ND filtry mohou za šera ubírat už příliš mnoho světla, proto sevyplatí v sadě mít i tyto.

Chrám Sv. Sergije Radoněžského a pomník – parní lokomotiva Su 253-25, Kovel, Ukrajina

     

Polarizační filtr ráno a navečer


Polarizační filtr má při fotografování krajiny a města o zlaté a modré hodince dvojí význam.


Za prvé zvýrazní mraky na obloze, nasytí barvy, ubere odlesky z vody a dovolí vidět pod hladinu.


Za druhé poslouží také jako velice slaboučký (-1 EV) ND filtr, tedy prodlouží expoziční čas zhruba na dvojnásobek.


Nač si u polarizačního filtru dávat pozor při používání?

Opatrně zejména na širokoúhlých objektivech.

Problém je nestejnoměrná polarizace.Čím kratší ohnisko objektivu a širší zorný úhel, tím větší potíže s polarizačním filtrem můžete mít. 
Zrada je přímo ve fyzikální podstatě. Účinek polarizačního filtru se totiž zeslabuje či zesiluje v závislosti na poloze fotoaparátu vůči směru dopadajícího denního světla. Nejsilnější je v pravém úhlu na něj, nejslabší až žádný, když fotíte proti světlu anebo po světle. 


A teď si představte, co to prakticky znamená na, řekněme, 15 mm objektivu s úhlem záběru 110°. Zejména když potřebujete v záběru i kus oblohy. Míra účinku polarizačního filtru bude v různých místech obrazového pole odlišná. Výsledkem je nestejnoměrná polarizace. Takže v praxi máte v jednom horním rohu snímku oblohu modrou až do černa, v druhém téměř čistě bílou. A vypadá to mimořádně nedobře.


Jak tedy s nestejnoměrnou polarizací?
 S rozumem! Víceméně bezproblémový je polarizační filtr od ohniska 30mm(na fullframe) výše. V rozsahu 24–30 mm může a nemusí nastat problém při scéně zahrnující i část oblohy. A pod 24 mm má smysl polarizační filtr nasazovat jen tam, kde obloha v záběru není.

Podvečerní přístav v Senji, Chorvatsko

     

Night Sky filtr ráno a navečer


Night Sky filtr je didymiový filtr, původně určený k odstranění žlutooranžového světelného znečištění v noční fotografii krajiny a měst. Navíc jej lze využít k neotřelým snímkům v modré a zlaté hodince.


Na obloze Night Sky filtr krásně zvýrazní červené odstíny. Zároveň barvy posunuje trochu do studenějších tónů.


Kdy Night Sky filtr (jak samotný, tak v kombinaci s CPL) na objektiv určitě nedávat?


Když o modré hodince fotografujete nízko nad obzorem vycházející či zapadající měsíc. Měsíční kotouč vidíme očima jako žlutooranžový. A pokud Night Sky filtr odfiltruje podstatnou část žlutooranžového zbarvení, vyjde měsíční kotouč v nepřirozené jemné růžové.


Kdy je použití Night Sky filtru na zvážení?

Když během modré hodinky fotografujete rozsvěcející se městskou scénu, nasvícenou všehochutí světelných zdrojů s nejrůznější barvou. Tady neexistuje jedno univerzální doporučení. Nejlépe je takovou scénu vyfotit dvakrát. Jednou s Night Sky filtrem, podruhé bez něho.

Polarizační filtr v kombinaci s Night Sky filtrem ráno a navečer


Kombinací polarizačního a Night Sky filtru získáte nevšední snímky. Polarizační filtr „vytáhne“ na obloze mraky. Nasytí barvy a posune je do teplejších odstínů (platí pro všechny dnešní běžné polarizační filtry). 
Night Sky filtr svým studenějším podáním kompenzuje posun barev polarizačního filtru a zároveň zvýrazní červené tóny. Výsledkem je svérázné a neotřelé barevné podání fotografií. S trochou nadsázky jej lze vyjádřit sloganem „Za červánky ještě červánkovější“.

Chorvatsko - přístav Senj. CPL a Night Sky filtr.

     

Obloha a oblačnost v modré a zlaté hodince


Obloha, její vybarvení i množství a vzhled oblačnosti, se významně podílí na celkovém dojmu z pořízených snímků.

Podrobněji se o roli oblačnosti dočtete v pdf verzi tohoto fototaháku (e-book ke stažení).

Večerní zámek Hluboká Hluboká nad Vltavu

Venušin pás


Pastelová krása na bezoblačné ranní a večerní obloze. Bývá vidět těsně před východem nebo krátce po západu Slunce jako užší narůžovělý pás nízko nad obzorem, od kterého je odčleněný tmavším pruhem oblohy.

Podrobněji se o fotografování Venušina pásu dočtete v pdf verzi tohoto fototaháku (e-book ke stažení). 


Fotografování východu a západu slunce


Bezpečné je slunce fotografovat ráno a v podvečer. Tedy v době, kdy jeho paprsky prochází atmosférou po delší dráze a část světla je rozptýlená a odfiltrovaná. Jas je nižší a kontrast, v porovnání s okolní oblohou, obvykle snesitelný. 


Hodí se delší ohnisko objektivu, sluneční kotouč vyjde větší. A pokud do snímku zakomponujete atraktivní bližší popředí (budovu, kopec, ostrov, strom, hejno ptáků, …), získáte zajímavý snímek. V takovém případě ostřete manuálně na některou kontrastní hranu či linii objektu v popředí. 


Podrobněji se o fotografování východu a západu slunce
 dočtete v pdf verzi tohoto fototaháku (e-book ke stažení). 


Východ slunce u kapličky Sv. Floriana, Pelhřimov

     

Fotografování východu a západu měsíce


Měsíc je, při fotografování širokoúhlým nebo standardním objektivem, na obloze relativně maličký.

Což vadí zejména v případě, že ho chcete vyfotit spolu s krajinou a zároveň nemá být jen tečkou zvící špendlíkové hlavičky. V teleobjektivu je měsíc větší, ale zároveň se složitěji komponuje do krajiny.


Samotný měsíc, fotografovaný na noční obloze s 300 mm či delším teleobjektivem (a třeba ještě navíc s nasazeným telekonvertorem), už má jak rozumnou velikost, tak viditelné útvary na jeho povrchu. Jenže zároveň okolí měsíce tone v černočerné tmě. Kontrast mezi svítícím (odraženým světlem Slunce, samozřejmě) měsícem a tmavým okolím je prostě příliš velký a dynamický rozsah čipu nestačí.


S ohledem na jas a velikost se lépe fotí měsíc v úplňku nežli úzký měsíční srpek.


Takže jak na fotografování měsíce?

Je třeba vyrazit ve správnou dobu a za příznivých podmínek. To znamená když měsíc buď vychází nebo zapadá o zlaté či modré hodince. V té době je ještě dostatek okolního světla pro vykreslení krajiny a měsíc zároveň, oproti okolní obloze, vychází méně kontrastní.


Podrobněji se o fotografování východu a západu měsíce
 dočtete v pdf verzi tohoto fototaháku (e-book ke stažení).

     

Fototahák 20 - Fotografujeme krajinu, památky a město ve zlaté i modré hodince stáhněte si fototahák: Fotografujeme krajinu, památky
 a město
ve zlaté
 i modré hodince
jako pdf

     

     

Co popřát závěrem?

Ať se vám fotografování daří o zlaté i modré hodince :-)


Jiří Skořepa

zpět na přehled všech článků

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace