Domů » Dramaticky lepší fotky přírody s polarizačním filtrem - ale s kterým?

Dramaticky lepší fotky přírody s polarizačním filtrem - ale s kterým?

Erythronium dens-canis, kandík psí zub - střední ČechyPolarizační filtr je nejdůležitějším a nenahraditelným sklíčkem ve výbavě fotografa přírody. Zvýrazní barvy, vytáhne oblaka a odstraní odlesky z rostlin i vody.

Ale který polarizační filtr?

Donedávna byla volba jednoduchá... prostě kvalitní cirkulární polarizační filtr od dobrého výrobce.

Jenomže speciálně pro fotografy přírody přibyla od počátku roku 2019 novinka:

Cirkulární polarizační filtr Colours of Nature (CoN) VFFOTO.

V čem je jiný?

Ve zlepšeném podání barev přírody. Běžné dnešní polarizační filtry jsou téměř všechny slabě oteplující. Colours of Nature má též slabě oteplující polarizační fólii, ale zároveň používá speciální sklo, které barevný posun kompenzuje. A to zajímavým způsobem: Ubírá selektivně víc žluté až oranžové části spektra a mírně zvýrazňuje červenou a zelenou složku. Výsledné barevné podání se tak víc blíží vnímání přírody lidským okem.

Záleží i na míře účinku filtru. Kde je polarizovaného světla méně, jeví se CoN filtr jako slabě ochlazující. S rostoucí účinností se ochlazení zmenšuje a filtr se chová téměř jako barevně neutrální.

Vlevo snímek bez filtru, vpravo s Colours of Nature polarizačním filtrem VFFOTO.
Sony A7, Laowa 15/2. Oba snímky pořízené i zpracované s totožným nastavením parametrů a bez jakýchkoli zásahů do podání barev.

Takže: Kdy sáhnout po Colours of Nature a kdy po klasickém CPL?

Velmi zjednodušeně lze říci, že CoN ocení spíš fotograf, který už umí s polarizačními filtry pracovat, zná jejich vlastnosti a způsob používání.

Pár příkladů

Jsem začátečník a vybírám si první polarizační filtr.
Sáhněte raději po klasickém polarizačním filtru VFFOTO, je univerzálnější.

Jsem fotograf zvířat/ptáků, fotím obvykle ráno či v podvečer o “zlaté” hodince.
Volte spíš klasický polarizační filtr VFFOTO, nabídne vám teplejší barvy.

Jsem fotograf rostlin, zeleně a květin
Colours of Nature polarizační filtr je pro vás jako dělaný. Bude skvělý obzvlášť v bočním světle, zvýrazní barvy a sebere nežádoucí odlesky z listů i květů.

Jsem fotograf motýlů, brouků, vážek, detailů i makrosvěta
Colours of Nature polarizační filtr vám zmírní nežádoucí odlesky, nasytí barvy a vylepší celkové vyznění snímků

Jsem fotograf krajiny ve všech ročních obdobích
Sáhněte raději po klasickém polarizačním filtru VFFOTO, bude všestraněji použitelný.

Jsem fotograf krajiny a líbí se mi obzvášť fotografovat na podzim
Oceníte krásné a výrazné barvy podzimu, pořízené díky Colours of Nature CPL filtru.

Jsem svatební fotograf či fotograf portrétů, polarizační filtr chci ke zmírnění přepalů na pleťovce
Určitě bude vhodnější klasický polarizační filtr VFFOTO, lehké oteplení barev působí příjemněji.

A pár praktických ukázek

Tropická babočka Caligo memmon ze skleníku Fata Morgana v pražské botanické zahradě.
Vlevo snímek bez filtru, vpravo s Colours of Nature polarizačním filtrem VFFOTO.
Sony A7, Sony 90/2,8 Macro G OSS. Oba snímky pořízené i zpracované s totožným nastavením parametrů a bez jakýchkoli zásahů do podání barev.

Tropický motýl Parthenos sylvia ze skleníku Fata Morgana.
Vlevo snímek bez polarizačního filtru, vpravo s Colours of Nature polarizačním filtrem VFFOTO.
Sony A7, Sony 90/2,8 Macro G OSS. Oba snímky pořízené i zpracované s totožným nastavením parametrů a bez jakýchkoli zásahů do podání barev.

Tropický motýl Parthenos sylvia ze skleníku Fata Morgana.
Vlevo snímek s Colours of Nature polarizačním filtrem VFFOTO, vpravo s klasickým polarizačním filtrem VFFOTO.
Sony A7, Sony 90/2,8 Macro G OSS. Oba snímky pořízené i zpracované s totožným nastavením parametrů a bez jakýchkoli zásahů do podání barev.

Rašící keřík borůvky v bukovém listí.
Vlevo snímek bez filtru, vpravo s Colours of Nature polarizačním filtrem VFFOTO.
Sony A7, Sony 90/2,8 Macro G OSS. Oba snímky pořízené i zpracované s totožným nastavením parametrů a bez jakýchkoli zásahů do podání barev.

Rašící keřík borůvky.
Vlevo snímek s Colours of Nature polarizačním filtrem VFFOTO, vpravo s klasickým polarizačním filtrem VFFOTO.
Sony A7, Sony 90/2,8 Macro G OSS. Oba snímky pořízené i zpracované s totožným nastavením parametrů a bez jakýchkoli zásahů do podání barev.

Tropický motýl ze skleníku Fata Morgana.
Vlevo snímek bez filtru, vpravo s Colours of Nature polarizačním filtrem VFFOTO.
Sony A7, Sony 90/2,8 Macro G OSS. Oba snímky pořízené i zpracované s totožným nastavením parametrů a bez jakýchkoli zásahů do podání barev.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace