Domů » 7 úplně nejdůležitějších citátů o fotografických filtrech, které prostě musíte znát.

7 úplně nejdůležitějších citátů o fotografických filtrech, které prostě musíte znát.

Knossos, KrétaProtože je léto a prázdniny, pojďme i vážné věci pojmout odlehčeněji. V citátech, které osobnosti nejspíš neřekly, ale určitě by vám k filtrům říci mohly…

* * *

A přece se točí! S polarizačním filtrem.

Galileo Galilei by zajisté neopomněl zdůraznit, že jedině otáčením polarizačního filtru nastavujete sílu účinku.

A že pouze našroubovat filtr na objektiv k tomu, aby fungoval, nestačí.

* * *

Nepřekračuj ohnisko 35 mm směrem dolů aneb polarizační Rubikon.

Řeka Rubikon představovala v posledním století před naším letopočtem hranici mezi civilizovanou římskou Itálií a barbarskými provinciemi. 35 mm (s přimhouřením obou očí 30 mm) ohniska objektivu představuje hranici mezi civilizovaným a barbarským použitím polarizačního filtru při fotografování krajiny s oblohou v záběru.
Gaius Julius Caesar překročením Rubikonu udělal rozhodnutí, které už nešlo vrátit. Jemu se vyplatilo, stal se pánem Říma.

Vám se s polarizačním filtrem překročit hranici 35 mm (na fullframe, s přimhouřením obou očí 30 mm) nevyplatí.

Kratší ohnisko je barbarstvím kvůli nestejnoměrné polarizaci.

Míra účinku polarizačního filtru závisí i na poloze fotoaparátu vůči směru dopadajícího světla. Nejsilnější je v úhlu 90 stupňů, čím větší odklon, tím víc se účinek zeslabuje. 15 mm objektiv má svůj zorný úhel 111 stupňů. 30 mm objektiv má zorný úhel “jen” 72 stupňů. Čili každý roh scény má jiný úhel vůči dopadajícímu světlu. A to tím víc, čím je ohnisko objektivu kratší. A tím je také míra polarizace v každém rohu jiná. Co to udělá v praxi? Obloha od jednoho rohu bude výrazně tmavá, od druhého výrazně světlá. Rozdíl vynikne tím víc, čím je širší záběr objektivu a polarizační filtr natočený na větší míru účinku. A nepomůžete si sebedražším polarizačním filtrem, jádro pudla je přímo ve fyzikální podstatě polarizace.
Při fotografování snímků bez oblohy můžete polarizační filtr používat i na ještě výrazně kratším ohnisku, efekt nestejnoměrné polarizace tam zdaleka tolik nebije do očí.

* * *

Nikdy menší filtr na větší objektiv, nikdy. Nech si to všichni zapamatují!

Není co dodat. Pokud nechcete řešit problémy s vinětací, prostě respektujte. Zapomeňte na step-down redukce z většího závitu na menší. Sorryjako!

* * *

Kočka není pes, filmování není fotografování a variabilní není pevný ND filtr. To každý zná, to každý ví...

A tak jako psa nenecháte chytat myši a kočku hlídat stádo ovcí, nechtějte po variabilním filtru nemožné. Variabilní ND filtry skvěle využijete při filmování a oceníte pohotovou změnu zatmavení když se na scéně mění rychle světelné podmínky. Poslouží vám pro portrét namísto slabších klasických ND filtrů.

Ale nechtějte jimi nahrazovat silnější krajinářské filtry!

* * *

Méně je někdy více.

U variabilních filtrů rozhodně!

Platí, že variabilní ND filtr dává uspokojivé výsledky jen v omezeném rozsahu 4-5 EV (velmi zjednodušeně 4-5 clon).

Cokoli navíc už je kompromis. Variabilní filtry s papírově úžasným rozsahem zatmavení ND 2-400x, případně ještě úžasnějším ND 3-1000x jsou reálně nepoužitelné kvůli posunu barev i tmavému “polarizačnímu kříži”.

* * *

Halys aneb překročíš-li 15 mm směrem dolů, zničíš rohy.

Lýdský král Kroisos si špatně vyložil dvojznačnou věštbu Pýthie z Delf, řeku Halys překročil do války proti Peršanům - a věštba se vyplnila. Zničil velikou říši - tu svoji.

Vám se, chcete-li používat šroubovací filtry, hranici 15 mm ohniska (na fullframe) překročit nevyplatí.

V lepším případě budete mít černé rohy snímků, v horším filtr vůbec nepůjde nasadit. Záleží na více okolnostech, ale obecně se kruhové šroubovací filtry kvůli vinětaci nedají použít na kratším ohnisku než 15 mm (a někdy raději 16 či 17, záleží na objektivu). Dokonce ani v ultra-slim verzích ne. Někdy lze filtry řešit speciálními adaptéry či držáky. Nejsou levné a navíc využívají buď filtry velkých průměrů nebo ploché filtry. Jedny ani druhé nejsou levné a cena adaptéru plus filtru může ve finále převýšit cenu samotného objektivu.

* * *

“Bože moj”, spínal ruce Terazky. “On fotografuje s plochými ND filtrami a utesnenie držiaku nerieši. A takého parazitného svetla tam má, súdruhovia, vela!”

Když používáte jen ploché přechodové filtry s expozičními časy v řádech zlomků či nejvýš jednotek vteŕin, problém parazitního světla (světlo, které proniká do optické soustavy odjinud, než se očekává anebo se chová nežádoucím způsobem) řešit nemusíte. Nebude poznatelný.
Jakmile uvažujete o silných ND filtrech, bezpodmínečně jako první řešte zda je váš držák utěsněný proti pronikání parazitního světla. Protože při expozicích v řádu vteřin až minut, se bez kvalitního utěsnění držáku neobejdete. Technicky se řeší buď těsnící hmotou při okrajích plochého filtru. Anebo na konstrukci držáku.

A dokud utěsnění proti parazitnímu světlu nemáte vyřešeno, nemá smysl o plochých ND filtrech vůbec uvažovat.

* * *

"Na tomhle světě je spousta kouzelných fotografických filtrů a žádný se nemá používat lehkovážně."

Ani Gandalf Šedý sám a osobně nevylepší ND filtrem dynamický rozsah snímače. A když to nedokáže on, tuplem ani vy. ND filtr slouží k prodloužení expozičního času tím, že omezí množství světla, které projde objektivem. Ale neumí ubrat světlo jen z míst nejvyšších jasů a ponechat nezměněné to ve stínech.

Takže hledat kouzelný ND filtr, který vás, při fotografování portrétů více či méně sličných slečen a paní, zbaví přepalů či sníží kontrast mezi přepálenými nasvícenými partiemi a černočernými stíny v ostrém poledním světle anebo při západu slunce, nemá smysl.

* * *

Přeji pohodové léto s kouzelnými filtry :-)

Jiří Skořepa

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace