Domů » 12 fotografických filtrů v zimním porovnání.

Jak se fotí zimní porovnání filtrů.Velké zimní porovnání 12 různých fotografických filtrů

Stojím na dlážděné náplavce u vltavského jezu, naslouchám směsi šumění řeky i štěbetání procházejících japonských turistů a čekám, až uběhne těch víc než pět minut dlouhá expozice. Na hlavu se mi občas snese sprška prašanu, shozeného závanem větru ze stromů ve stráni. Je „teplo“ – jen pár stupňů pod nulou.
Tak vypadá v praxi velké zimní porovnávání fotografických filtrů.

     

Podívejme se, jak si vedou účastníci klání:

UV filtr:

UV filtr VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo UV filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/250 s.

Expoziční čas pro kontrolní snímek bez filtru a pro snímek pořízený s UV filtrem VFFOTO GS je naprosto shodný. Což potvrzuje, že deklarovaná transparentnost 99,6 % není jen papírový údaj.

     

Polarizační filtry:


Cirkulární polarizační filtr VFFOTO CPL PS US 77 mm


Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo polarizační filtr VFFOTO PS US 77 mm, čas 1/100 s.

Colours of Nature cirkulární polarizační filtr VFFOTO CoN CPL PS 77 mm (nadějný nováček ze stáje VFFOTO)

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo Colours of Nature CPL filtr VFFOTO PS 77 mm, čas 1/60 s.

Polarizační filtr Colours of Nature (CoN) je čerstvá novinka VFFOTO. Jde o speciální verzi
cirkulárního polarizačního filtru, určenou zejména pro fotografy přírody, rostlin, zvířat. Oproti běžnému polarizačnímu filtru selektivně ubírá víc ze žluté části spektra. Tím kompenzuje oteplení barev a zároveň zvýrazňuje některé tóny, zejména zelené a červené. Ty jsou pak na snímku svítivější a sytější. V praxi je Colours of Nature CPL filtr barevnou teplotou, oproti běžnému polarizačnímu filtru, neutrální až slabě ochlazující. Síla efektu se ovlivňuje otáčením filtru a změnou úhlu snímání. Při nastavení do polohy slabšího odfiltrování polarizovaného světla je relativně větší posun do studených odstínů, v poloze maximálního účinku je filtr téměř neutrální.

     

ND filtry:


ND 16x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo ND 16x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/15 s.

ND 64x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo ND 64x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 1/4 s.

ND 1000x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo ND 1000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 5 s.

ND 2000x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo ND 2000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 13 s.

ND 32000x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo ND 32000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 2 min 31 s.

ND 100000x VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo ND 100000x filtr VFFOTO GS 77 mm, čas 6 min 4 s. Více než šestiminutová expozice zvýraznila i vlastní vinětaci objektivu (což lze následně opravit při zpracování rawu v editoru).

variabilní ND filtr VFFOTO 2-32x PS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo variabilní ND 2-32x filtr VFFOTO PS 77 mm, nastavený na střední zatmavení. Čas 1/80 s. Při tomto nastavení (odpovídá zhruba ND 4x–ND8x) ani na krátké ohniskové vzdálenosti (28 mm) nedochází ke znehodnocení nestejnoměrnou polarizací a výsledek je v reálné praxi plně použitelný.

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo variabilní ND 2-32x filtr VFFOTO PS 77 mm, nastavený na střední zatmavení. Čas 1/3 s. Kombinace krátké ohniskové vzdálenosti (28 mm) a maximálního ztmavení (ekvivalent zhruba ND 128x) znamená pro reálnou praxi nepoužitelný výsledek, znehodnocený nestejnoměrnou polarizací oblohy.

U variabilního ND 2-32x filtru VFFOTO se při maximálním možném zatmavení již projevila nestejnoměrná polarizace oblohy. Jedná se ovšem o nevhodnou (a v praxi nedoporučovanou) kombinaci krátkého ohniska (28 mm) a zatmavení, které odpovídá zhruba ekvivalentu ND 128x. Při mírnějším zatmavení byl účinek variabilního filtru i na takto krátkém ohnisku bezproblémový a srovnatelný se slabším ND filtrem.

     

Speciální filtry

Night Sky filtr a historický B+W Redhancer jsem použil spíš jen pro úplnost a jako zajímavost, jsou určené pro jiné situace. Night Sky filtr slouží k omezení světelného znečištění u snímků noční oblohy nebo nočních nasvícených měst a architektury, B+W Redhancer zase ke zvýraznění zejména červených odstínů u podzimních snímků.

Night Sky VFFOTO GS 77 mm

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo Night Sky filtr VFFOTO gS 77 mm, čas 1/200 s.

B+W Redhancer 77 mm (v současnosti již nevyráběný didymiový filtr)

Porovnání: vlevo bez filtru (čas 1/250 s)– vpravo historický a dnes již nevyráběný B+W Redhancer filtr 77 mm, čas 1/160 s.

Dík občasnémů přídělu sněhových vloček, sfoukávaných ze stromů nade mnou, jsem nechtěně otestoval i povrchovou úpravu u několika filtrů. U všech výrobků VFFOTO bylo očištění snadné a rychlé, kuličky vody stačilo sfouknout balónkem pryč ze skla. To neplatilo pro starší B+W Redhancer, kde jsem k odstranění miniloužiček z roztátých vloček musel použít mikrovláknovou utěrku a karbonovou plošku „Lenspenu“. Filtr bez kvalitní povrchové úpravy je prostě za trest.

     

Podmínky při fotografování


Použitá technika:


Stativ Gitzo trojkové řady, dálková rádiová spoušť, fotoaparát Sony A7, shift objektiv PC Nikkor 28/3,5 nasazený přes adaptér KF Concept, ISO 100, clona f/11, automatické vyvážení bílé (AWB), režim priority clony (A), kompenzace expozice -1/3 EV, celoplošné měření, snímání do formátu raw. Automatické vyvážení bílé proto, že je v praxi asi nejčastěji používaným režimem. V případech, kdy se expozice dostávala přes 30 s, jsem místo priority clony použil manuální režim (M).

Scéna:

Náplavka Vltavy u jezu poblíž Plášťového mostu v Českém Krumlově. V záběru je tedy jak rychle tekoucí voda na přepadu jezu, tak pomalu plynoucí voda pod jezem. K tomu nasvícené budovy zámku i stěny ve stínu v pravé části scény.

Počasí

Zimních dnů s modrou oblohou a zároveň plynoucími oblaky je v zimě velmi málo. Výměna filtrů chvilku zabere, dlší expozice také. Množství mraků ve scéně se tedy měnilo, stejně jako poloha a výška slunce. Tyto faktory stoprocentně ovlivnit nejde.

Zpracování snímků:

Raw jsem vyvolal v Capture One 11 s defaultním doostřením. Expozici jsem podle potřeby upravil tak, aby nasvícený bílý sníh na střechách byl právě na hranici přepalů (obvykle šlo o korekci v řádu desetinek EV) a vyretušoval jsem v obloze jednu tmavou skvrnku z prachu na čipu. Vyexportoval jako sRGB TIFF, jednotlivé snímky vložil jako vrstvy v Affinity Photo, srovnal navzájem (při nasazování a snímání filtrů se občas se stativem, postaveným ve sněhu, trochu pohne) a vyexportoval jako zmenšený jpg.

Přeji dobré (do tepla či do studena posunuté a slabší i silnější) světlo ;-)

Jiří Skořepa

zpět na přehled všech článků

     

Galerie k článku 12 fotografických filtrů v zimním porovnání.

Jak se fotí zimní porovnání filtrů.
Jak se fotí zimní porovnání filtrů.
Český Krumlov, bez filtru.
Český Krumlov, bez filtru.
Český Krumlov, UV filtr VFFOTO.
Český Krumlov, UV filtr VFFOTO.
Český Krumlov, Colours of Nature CPL filtr...
Český Krumlov, Colours of Nature CPL filtr...
Český Krumlov, polarizační filtr VFFOTO.
Český Krumlov, polarizační filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 16x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 16x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 64x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 64x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND1000x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND1000x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 2000x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 2000x filtr VFFOTO.
Český Krumlov,  ND 32000x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 32000x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 100000x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, ND 100000x filtr VFFOTO.
Český Krumlov, variabilní ND 2-32x filtr...
Český Krumlov, variabilní ND 2-32x filtr...
Český Krumlov, variabilní ND 2-32x filtr...
Český Krumlov, variabilní ND 2-32x filtr...
Český Krumlov, Night Sky filtr VFFOTO.
Český Krumlov, Night Sky filtr VFFOTO.
Český Krumlov, B+W Redhancer filtr
Český Krumlov, B+W Redhancer filtr
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace